Monday, June 11, 2012

ADDIN SAFIYA................Episod 1


Tangan kanannya pantas berlari menggerakkan tetikus, mata tetumpu pada skrin laptop kesayangannya itu. “Ya Allah, hambamu yang lemah ini memohon agar masa yang ku gunakan bersama facebook ini menjadi salah satu asbab untuk aku mendapat hidayahMu, amiin,”hatinya terus berdoa dalam hening pagi itu.


“Maria, nak pergi mana tergopoh-gapah tu”? tanya Addin sambil mengalihkan anak matanya kepada Maria. “Aku nak pergi date dengan my sweetheart. Kau tak payah tunggu aku untuk makan tengah tengah hari tau . maybe aku balik petang. Bye,bye," jerit Maria sambil melepaskan pintu. Suaranya yang serak-basah basah itu kedengaran kurang jelas.

Addin hanya mendiamkan dirinya seperti biasa. Ada sesuatu yang telah lama tependam di kalbunya.



“assalamualaikum Addin”

 “wa’alaikumussalam, masuklah Imah,” sahut addin sambil mempelawa Imah duduk di atas katilnya. “Addiiiiin” panggil Imah dengan nada yang meleret manja. “nak ape Imah? Biasanya kalau engau buat suara manje tu mesti ada sesuatu kn,” tanya addin sambil mengemaskan meja tulisnya. “Eh mane ada ap-apa, aku saja je nak bermanja dengan kau, aku tengok semenjak dua menjak ni kau nampak muram je,” soal Imah . “ tiada apalah, eh kau tiada kelas ke?” Soal Addin pula untuk menukar tajuk perbualan. “tiada, Prof. Aiman kurang sihat” jawab Imah dengan nada sekata. “innalillahiwainnailaihiroji’un, pasti ada hikmahnya,” Addin terus memohon kepada Allah kebaikan untuk Prof. Aiman. 


“emmm,  Adiiiiin” Imah memanggil dengan suara manja seperti tadi.

“iyeeee. ada apa Cik Imah comel?” kata Addin sambil menjengkelkan matanya.

“hehe, ni aku sayang kau ni, Addin menu apa lunch kite hari ini ea"? Tanya Imah dengan lagak malu-malu kucingnya.

“haaaaaa, aku dah agak dah, mesti benda kalau kau duduk menempel kat aku ni” Addin sudah masak dengan perangan sahabatnya itu.

“hehe, kau bukan  tidak kenal aku Imah  Si Puteri Kembang Ayu Rajin Makan,” kata Imah meraih simpati Addin.
“ada-ada  saja kamu ni Imah,” bebel Addin.

Addin telah bersahabat dengan Imah dan Maria sejak hari pertama mendaftarkan diri pusat pengajian tinggi. Kini usia persahabatan mereka telah menjangkau 2 tahun.

“Addin kau nak masak apa?, aku beli semua bahan, kau bagi je aku senarai” rintih Imah seperti biasa.
 
“Nah, ambik ni beli semua barang dalam senarai tu” kata Addin sambil menghulurkan sehelai kertas panjang kepada maria” 

“banyaknya Addin”rungut Imah.

“nak makan tak nak? 

“Nak-nak, takpe aku pergi beli sekarang ea..jangan pergi mana-mana tau”…

“kalau aku duduk diam siapa nak masak nasi?” tanya Addin sambil mencekak pinggang

“eh boleh-boleh, pergi dapur je boleh tau” kata Imah seperti mengugut.

Mereka berdua sama-sama ketawa lucu.

Bersambung..........






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...